Aktywność i ochłoda na upalne dni – pływanie

basen ,pływanie

 

Wakacje w pełni, pogoda rozpieszcza nas, osiągając coraz to wyższe temperatury. Być może skwar lejący się z nieba powoduje, że ochota na aktywność fizyczną jest mniejsza, jest jednak idealne rozwiązanie – pływanie! To doskonała forma wypoczynku, pomagająca utrzymać kondycję fizyczną, jednocześnie dająca ochłodę w upalne dni.


Pływanie to popularna aktywność fizyczna odpowiednia dla osób w każdym wieku, zarówno dla osób aktywnych fizycznie, jak i tych rozpoczynających swoją przygodę ze sportem. Pływanie ma bardzo dobry wpływ na nasz organizm. Podczas ruchu w wodzie pobudzamy do pracy wszystkie mięśnie, odciążając jednocześnie nasz kręgosłup oraz stawy. O korzyściach wynikających z uprawiania jej dyscypliny można by dużo mówić. Pływanie, między innymi:

  • podnosi wydolność organizmu,
  • buduje wytrzymałość mięśni,
  • pozytywnie wpływa na układ krążenia,
  • zwiększa pojemność płuc,
  • pomaga utrzymać prawidłową wagę ciała,
  • pobudza wszystkie partie ciała,
  • uwalnia od stresu, napięć, relaksuje,
  • poprawia koordynację, równowagę i koryguje wady postawy,
  • poprawia elastyczność ciała.
  • poprawia samopoczucie.

Dodatkowym atutem pływania, który zainteresuje zwłaszcza Panie, jest redukcja nielubianej tzw. „pomarańczowej skórki” czyli cellulitu.

Oczywiście, aby dostrzec zalety wynikające z uprawiania tej aktywności fizycznej nie wystarczy pojedynczy wypad na basen czy nad jezioro. Jak w każdej aktywności, tak i w tej, ważna jest regularność.

Osoby, które nie potrafią pływać, a również chciałyby korzystać z dobrodziejstw wody, mogą skorzystać z ofert przygotować przez kompleksy basenowe, zajęć – AQUA AEROBIK! To ćwiczenia przeniesione z sali fitness do wody, które również pozytywnie wpływają na nasze zdrowie i ciało. Wakacje mogą być też dobrym momentem do rozpoczęcia nauki pływania. Lekcje najlepiej podjąć pod okiem wykwalifikowanego instruktora, który dobierze odpowiedni, dopasowany do indywidualnych możliwości trening.

Pływanie jest formą aktywności fizycznej dostępną w wielu miejscach – na basenach (zarówno krytych, jak i tych pod gołym niebem), w jeziorze, morzu…. Stanowi doskonałą ochłodę podczas upalnych dni lata. Pamiętaj jednak, aby zawsze pływać w miejscach do tego wyznaczonych, pod okiem wykwalifikowanego ratownika! Wybierając miejsce do pływania upewnij się, że jest ono bezpieczne! Nie korzystaj z tak zwanych „dzikich kąpielisk”, woda oraz dno w takich miejscach jest zdradliwe!

Przed podjęciem decyzji o zażyciu kąpieli wodnych, warto sprawdzić czy miejsce, w które się wybieramy spełnia wymagania sanitarne, a wizyta na basenie czy kąpielisku (miejscu wyznaczonym do kąpieli) nie pozostawi nam nieprzyjemnych pamiątek w postaci problemów zdrowotnych. Jakość wody w basenach kontrolowana jest przez Państwową Inspekcję Sanitarną. Informacje na temat obiektów zlokalizowanych na terenie woj. małopolskiego można znaleźć na stronie Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Krakowie, pod adresem http://wsse.krakow.pl/strona2/index.php/obszary-dzialan/nadzor-sanitarny/114-woda/stan-jakosci-wody-w-basenach-i-plywalniach-w-malopolsce.

 

 

Źródło:

http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Swimming

Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie

Źródło ilustracji: http://pl.123rf.com/