Aktywny start w życie – jak dbać o rozwój ruchowy dziecka poniżej 5 roku życia?

18153562_xlSprawność fizyczna jest elementem koniecznym do prawidłowego rozwoju dzieci już od pierwszych tygodni życia. Wyrobienie właściwych nawyków już od najmłodszych lat procentować będzie na przyszłość, zapobiegając wadom postawy, otyłości i wielu poważnym schorzeniom. Zatem ile czasu dziennie maluch, który nie skończył jeszcze 5 roku życia, powinien spędzać aktywnie bawiąc się i ucząc?

Sprawność fizyczną dziecka należy rozwijać już od pierwszych dni życia. Świeżo upieczeni rodzice obserwują wnikliwie dziecko, wertują poradniki i wymieniają się spostrzeżeniami z innymi rodzicami. Często takie porównywanie się z innymi powodować może zaniepokojenie i troskę o prawidłowy rozwój malucha. Każda taka wątpliwość dotycząca stanu zdrowia dziecka powinna zostać skonsultowana z lekarzem pediatrą, który jest w stanie rozwiać wątpliwości młodych rodziców. Należy jednak pamiętać, że każde dziecko rozwija się we własnym tempie i próby przyrównywania go do odgórnego wzorca, bądź innych dzieci powinna być traktowana z dystansem.

Rozwijanie sprawności ruchowej w tym pierwszym, najważniejszym okresie życia powinno polegać przede wszystkim na obserwowaniu dziecka i zachęcaniu go do podejmowania aktywności fizycznej stosownej do wieku. Rodzice dzieci, które jeszcze nie raczkują mogą wspierać dziecko w rozwoju ruchowym poprzez zabawy polegające na chwytaniu różnych przedmiotów, oraz ich pociąganiu i popychaniu. Mięśnie rozwijają się również w czasie poruszania główką, ciałem i kończynami np. podczas przewijania malucha lub kąpieli. Dobrym pomysłem jest również kładzenie dziecka na macie edukacyjnej lub kocu, tak aby dziecko mogło swobodnie przewracać się z brzuszka na plecy, czołgać się, ruszać rączkami i nóżkami oraz łapać leżące wokół niego lub wiszące nad nim zabawki. Kiedy dziecko zaczyna raczkować zachęcajcie go do tego pokazując interesujące przedmioty i przywołując do siebie. Zadbajcie jednocześnie o jego bezpieczeństwo zabezpieczając źródła prądu i usuwając przedmioty, które dziecko może zrzucić na siebie lub połknąć w trakcie poznawania zakamarków waszego domu. Ostrożność rodziców musi być jeszcze większa, kiedy maluch zaczyna samodzielnie stawać i wspinać się na meble. Ważne aby rodzice, w trosce o bezpieczeństwo dziecka nie tworzyli ograniczeń w rozwoju ruchowym (np. za najbezpieczniejsze miejsce do zabawy uznając kojec lub łóżeczko), natomiast starali się stworzyć niezagrażające dziecku warunki do rozwijania nowych umiejętności i poznawania świata.

Około pierwszego roku życia większość dzieci zaczyna stawiać pierwsze samodzielne kroki. Zgodnie z zaleceniami specjalistów, dzieci, które potrafią już samodzielnie chodzić powinny być w ruchu przez co najmniej 3 godziny dziennie, wliczając czas spędzony w domu jak i na spacerach i zabawach poza domem. W ciągu zalecanych 180 minut ruchu dziecko powinno korzystać z różnych form aktywności fizycznej. Może to być bieganie, skakanie, spacerowanie, turlanie się po dywanie, zabawy w chowanego, pływanie czy taniec. Repertuar jest nieograniczony i im bardziej urozmaicone formy aktywności tym lepiej dla rozwoju ruchowego dziecka.

Niezwykle ważne jest abyście, jako rodzice, postarali się ograniczyć do minimum czas, który dziecko spędza w bezruchu np. siedząc w wózku, foteliku samochodowym, przed telewizorem czy komputerem. Jak dowodzą liczne badania, siedzący tryb życia wiąże się z ryzykiem rozwoju otyłości i poważnych chorób, np. cukrzycy. Bardzo niepokojące są również statystyki, które wskazują, że rośnie problem otyłości wśród polskich dzieci. Nawyki zdrowotne waszego dziecka zaczynają się kształtować właśnie teraz. Maluch wzorce zachowania czerpie bezpośrednio od was. Jeżeli zatem dotychczas woleliście spędzić wolne popołudnie na kanapie przed telewizorem, w trosce o dobro waszego dziecka oraz swoje zdrowie, warto zmienić styl życia i włączyć w więcej sportu i aktywności fizycznej również w waszą codzienność. Wspólna wycieczka rowerowa, wyjście na basen czy czas spędzony na zabawach w ogrodzie na pewno nie będzie czasem straconym, a zyskać, poza poprawą kondycji, można także niezapomniane wspomnienia i wyjątkową więź z dzieckiem.

Dzieci są z natury skore do zabaw i aktywności fizycznej. Obowiązkiem rodziców jest podtrzymywanie i rozwijanie tych zainteresowań poprzez tworzenie warunków do rozwoju ruchowego i wpajanie dzieciom prawidłowych wzorców już od najmłodszych lat. Sprawność ruchowa i pozytywne nawyki związane ze stylem życia wyniesione z domu to największy kapitał, którym możecie obdarzyć swoje dziecko. W przyszłości zaprocentuje to dobrym zdrowiem i długim życiem.

Źródła:

Minczakiewicz E. M., Psychoruchowy rozwój dziecka: diagnoza : propozycje wsparcia i pomocy rodzinie; Kraków, 2009

NHS, Keeping kids active, http://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/keeping-kids-active.aspx#close [dostęp: 19.06.2015 r.]

NHS, Physical activity guidelines for children (under 5 years), http://www.nhs.uk/Livewell/fitness/Pages/physical-activity-guidelines-for-children.aspx [dostęp: 19.06.2015 r.]

WHO, Europejski Plan Działania w dziedzinie żywności i żywienia 2015-2020, http://www.who.un.org.pl/aktualnosci.php?news=145&wid=14&wai=&year=&back=%2Faktualnosci.php%3Fwid%3D14 [dostęp: 19.06.2015 r.]

Źródło ilustracji: http://pl.123rf.com/