Brainfood, czyli co jeść podczas wysiłku intelektualnego cz. 2

O tym, że jagody, ryby i gorzka czekolada wspomagają pracę mózgu pisaliśmy w poprzedniej części artykułu. Oczywiście to nie wszystko za co pokocha Was mózg. Poniżej kolejne produkty, które warto włączyć do swojej diety – a przy odrobinie dobrych chęci – 5 na sprawdzianie murowana 😉
5 orzechów w ciągu dnia

Orzechy włoskie i laskowe – mimo, iż dostępne cały rok, najlepiej smakują świeże i soczyste, dlatego warto sięgnąć po nie właśnie teraz. Jeśli nie jesteś miłośnikiem ich walorów smakowych, to może fakt, że wystarczy 5 orzechów dziennie (25g) aby „podkręcić” pamięć i koncentrację Cię przekona? Zawdzięczamy to przede wszystkim bogactwu kwasów omega-3. Ludzki mózg w 60% składa się z tłuszczu”, dlatego potrzebuje wysokiej jakości kwasów tłuszczowych takich jak wspomniane omega-3. Dzięki właściwej ich podaży – komórki mózgu (neurony) dojrzewają, tworzą się między nimi nowe połączenia. Jeśli chcesz uczynić swój mózg jeszcze bardziej wydajnym i elastycznym to już dziś powinny zagościć na Twoim talerzu, chociażby jako dodatek do sałatek, deserów czy jako zdrowa przekąska.

Im bardziej zielono tym lepiej

Zielone warzywa liściaste musiały znaleźć się na naszej liście, bez dwóch zdań. Szpinak, boćwina, sałata rzymska, sałata masłowa, sałata lodowa, rukola, roszponka, kapusta pekińska, burak liściowy czy jarmuż – powinniście się zaprzyjaźnić na długie lata, a z tej przyjaźni uzyskacie naprawdę wiele. Zielone warzywa liściaste są bogate w antyoksydanty i karotenoidy, które stanowią naturalną barierę ochronną naszego mózgu i wpływają na wydajność jego pracy (mała wskazówka: im bardziej zielony liść warzywa tym lepiej). Z kolei, witaminy z grupy B, zawarte w zielonych warzywach liściastych pomogą Ci się skoncentrować i nie zapominać – także o tym, żebyś częściej nas odwiedzał/ła 😉

0,5l zielonej herbaty… przed rozpoczęciem nauki i sprawdzianem?

Jeszcze do niedawna zielona herbata znana była jedynie ze swoich właściwości przeciwnowotworowych. W czasopiśmie naukowym European Journal of Clinical Nutrition ukazało się przełomowe badanie, potwierdzające, że ekstrakt z zielonej herbaty wpływa na poprawę sprawności umysłowej, dotyczy to zwłaszcza pamięci. W eksperymencie wzięło udział 12 badanych, którzy otrzymali do wypicia napój kontrolny i napój z ekstraktem z zielonej herbaty. Po spożyciu każdego rodzaju napoju, ochotnicy rozwiązywali zadania badające pamięć długotrwałą, umiejętność pojmowania i rozumowania. Okazało się, że w testach znacznie lepiej wypadały osoby, które przed – spożyły napój z ekstraktem z zielonej herbaty. Naukowcy wykonali analizy mózgu i dokonali odkrycia, że 0,5l zielonej herbaty aktywuje specyficzny obszar mózgu – DLPFC, pośredniczący w przetwarzaniu pamięci roboczej.

Nawadniaj się!

Jeśli chcesz poprawić koncentrację, musisz wypijać odpowiednią ilość płynów – w tym znaczne ilości wody. Woda jest warunkuje prawidłowe funkcjonowanie mózgu – reguluje procesy myślowe i pamięć. Jak wskazują badania, woda pomaga myśleć szybciej, być bardziej skupionym i kreatywnym. Pamiętaj, że łączna ilość płynów wypijana w ciągu dnia powinna wynieść 1l na 30 kg masy ciała.

Może pasta z awokado?

wartości odżywcze awokado (1)Czy wiedziesz, że badanie przeprowadzone przez naukowców z Bringham and Women`s Hospital dowiodło, iż kobiety, które jadły najbardziej nasycone tłuszcze – głównie te pochodzące z czerwonego mięsa i masła, gorzej wypadały na testach myślenia i pamięci w porównaniu z kobietami, które jadły ich bardzo mało?

Przydałby się jakiś zamiennik – i tu z pomocą przychodzi nam awokado 😉 Tak ogromna, zwłaszcza w ostatnim czasie, moda na awokado nie powinna nikogo dziwić – to prawdziwy „booster” także dla naszego umysłu! Awokado jest cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego zwiększa poziom dobrego cholesterolu we krwi, który przyczynia się do właściwego przepływu tlenu i składników odżywczych do mózgu. Co więcej, spożywania awokado pomaga zapobiec wysokiemu ciśnieniu krwi – wrogowi numer jeden dla naszego umysłu.

Poniżej przepis na pyszną pastę z awokado – przez nas wypróbowaną 😉


Składniki:
  • 1 dojrzałe awokado
  • 100 g sera feta
  • 3 ząbki czosnku
  • płatki chili
  • łyżeczka soku z cytryny
  • pieprz i sól do smaku
  • szczypiorek
  • kiełki np. słonecznika
Wszystkie składniki zmiksować, na kanapkę/bułkę dodajemy posiekany szczypiorek i kiełki.

Smacznego!


Źródła:

http://alifeofproductivity.com/9-brain-foods-that-will-boost-your-ability-to-focus/ (dostęp: 30.09.2016r.)

http://bembu.com/brain-food-to-improve-memory (dostęp: 30.09.2016r.)

http://przekaskinaimpreze.pl/pasta-z-awokado-feta-i-czosnkiem/ (dostęp: 30.09.2016r.)

http://alifeofproductivity.com/9-brain-foods-that-will-boost-your-ability-to-focus/ (dostęp: 30.09.2016r.)

https://authoritynutrition.com/top-10-evidence-based-health-benefits-of-green-tea/  (dostęp: 30.09.2016r.)

http://www.webmd.com/food-recipes/news/20060217/green-tea-may-do-wonders-for-brain#1 (dostęp: 30.09.2016r.)

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140407101545.htm (dostęp: 30.09.2016r.)

http://www.nhs.uk/news/2012/11November/Pages/Green-tea-may-be-a-brain-booster.aspx (dostęp: 30.09.2016r.)

https://www.ornish.com/zine/green-tea-natures-healthiest-brew/ (dostęp: 30.09.2016r.)

http://www.nutraingredients-usa.com/Research/Green-tea-may-influence-brain-function-boost-working-memory-Study (dostęp: 30.09.2016r.)

http://alifeofproductivity.com/9-brain-foods-that-will-boost-your-ability-to-focus/ (dostęp: 30.09.2016r.)

http://www.waterbenefitshealth.com/water-and-brain.html (dostęp: 30.09.2016r.)

http://bebrainfit.com/improve-concentration-focus/ (dostęp: 30.09.2016r.)

https://www.psychologytoday.com/blog/minding-the-body/201205/can-sipping-water-make-you-smarter (dostęp: 30.09.2016r.)

http://www.nyrnaturalnews.com/diet-2/2013/11/drinking-water-improves-focus-reaction-time/ (dostęp: 30.09.2016r.)

http://alifeofproductivity.com/9-brain-foods-that-will-boost-your-ability-to-focus/ (dostęp: 30.09.2016r.)

http://healthyeating.sfgate.com/kind-nuts-good-brain-7718.html (dostęp: 30.09.2016r.)

http://nutritionwonderland.com/2009/06/some-food-for-your-thoughts-nuts-part-1/ (dostęp: 30.09.2016r.)

http://www.rd.com/health/conditions/best-brain-food/ (dostęp: 30.09.2016r.)

http://www.seriouseats.com/2010/06/walnuts-the-ultimate-brain-food.html (dostęp: 30.09.2016r.)

Źródła ilustracji: http://pl.123rf.com/