Cichy złodziej kości – osteoporoza

osteoporoza

Osteoporoza zwana także „cichym złodziejem” kości jest najbardziej powszechną chorobą układu kostnego. Choroba postępuje powoli, na początku bezobjawowo. Charakteryzuje się ubytkiem masy kostnej, osłabieniem struktury przestrzennej kości oraz zwiększoną podatnością na złamania. Najczęstsze z nich to skomplikowane złamania kości udowej, nadgarstka czy kręgosłupa, które mogą prowadzić do kalectwa, a nawet śmierci. Istnieją jednak skuteczne metody zapobiegania tej chorobie.

Szacuje się, że na osteoporozę cierpi prawie 3 mln Polaków. Zdecydowana większość z nich to kobiety po okresie menopauzy oraz osoby starsze.

Dieta bogata w wapń

Jedną z najskuteczniejszych metod zapobiegnia osteoporozie jest odpowiednia dieta. Powinna być ona zbilansowana i bogata w wapń, który jest odpowiedzialny za utrzymywanie prawidłowej masy kostnej. Dlatego też należy zwrócić uwagę na to, aby nasza dieta zawierała produkty takie jak: sery, mleko i wyroby mleczne, szpinak, brokuły, tofu, a także figi.

Łap promienie słoneczne!

Witamina D3, która jest niezbędna do wchłaniania wapnia, powstaje w skórze pod wpływem działania promieni UVB. Lato to więc idealny czas na uzupełnienie niedoborów tej witaminy poprzez eskpozycję skóry na działanie promieni słonecznych. Pamiętajmy, że kremy z wysokim filtrem ochronnym (USP 8 i wyższym) blokują nawet do 97% powstawanie witaminy D w skórze.

Suplementacja

Jeśli powyższe sposoby okażą się mało efektywne, możemy sięgnąć po suplementy diety. Składniki przeciętnej polskiej diety zaspokajają potrzeby organizmu w zakresie wapnia na poziomie zaledwie 50–60%. Natomiast proces syntezy witaminy D3 zależy od wielu czynników tj. wiek, lokalizacja geograficzna, a nawet kolor skóry. Dlatego suplementacja może okazać się alternatywą. Watro jednak pamiętać, że przyjmowanie wszelkiego rodzaju leków powinno zostać poprzedzone konsultacją z lekarzem lub farmaceutą.

Ruch to zdrowie

Osoby aktywne fizycznie mają zmniejszone ryzyko wystąpienia osteoporozy. Nawet codzienny spacer czy zwykła jazda na rowerze mogą się okazać skuteczne w profilaktyce tej choroby. Aktywność fizyczna ma także niebagatelny wpływ na stopień przyswajania wapnia.

Używkom mówimy NIE!

Należy także pamiętać, że stosowanie używek stanowi czynnik ryzyka powstania osteoporozy. Nawet umiarkowane spożywanie alkoholu hamuje aktywność osteoblastów, odpowiedzialnych za budowanie masy kostnej. Z kolei palenie papierosów utrudnia wchłanianie wapnia, a także ma związek ze zmniejszoną aktywnością fizyczną.

Stosując powyższe „5 kroków do zdrowia” możesz w znacznym stopniu zmniejszyć ryzyko zachorowania na osteoporozę.


Autorzy: Julia Olech, Anna Peczar, Klaudia Migas – studentki kierunku zdrowie publiczne CMUJ


Źródło:

Gryszczyńska B., Iskra M., Gryszczyńska A. i wsp. (2014) Pierwiastki, rośliny i aktywność fizyczna w profilaktyce oraz leczeniu osteoporozy. Postępy Fitoterapii, 2, s. 76-83.

Tkaczuk-Włach J., Sobstyl M., Jakiel G. (2010) Osteoporoza – obraz kliniczny, czynniki ryzyka i diagnostyka. Przegląd Menopauzalny, 2, s. 113-117.

Tkaczuk-Włach J., Sobstyl M., Jakiel G. (2010) Osteoporoza – zapobieganie i leczenie. Przegląd Menopauzalny, 4, s. 283-287.

Źródło ilustracji: pl.123rf.com