Daj odpocząć swoim oczom!

Late Night Browsing

Jak wygląda Twój typowy dzień? Najpierw 8 godzin pracy przed komputerem, po powrocie do domu oglądanie telewizji, a przed snem przeglądanie Internetu i korzystanie z serwisów społecznościowych na urządzeniach mobilnych? Twoje oczy są z każdej strony bombardowane przez uciążliwe promieniowanie wysyłane przez monitory komputerów i innych sprzętów elektronicznych. Jak je zatem chronić?

Postęp technologiczny niesie za sobą, poza ogromnymi udogodnieniami, także zagrożenia dla zdrowia. Nasze oczy są szczególnie narażone na negatywne oddziaływanie ekranów urządzeń elektronicznych z którymi stykamy się na każdym kroku. Z badania przeprowadzonego w 2014 roku przez Millward Brown wynika, że przeciętny Polak spędza ponad 6 i pół godziny dziennie na wpatrywaniu się w ekran.

 

Ile czasu przeciętny Polak spędza dziennie na wpatrywaniu się w ekran?

zadbaj o swoje oczy

Spędzanie długich godzin przed monitorem komputera, czy też odbiornikiem telewizyjnym wiąże się często z negatywnymi następstwami zdrowotnymi. Do najczęstszych należy uczucie zmęczenia, suchości i dyskomfortu oczu oraz ich łzawienie, bóle głowy i kręgosłupa, rozmazywanie się obrazu, czy też problemy z koncentracją. Już w 1994 roku Amerykańska Akademia Okulistyczna zdefiniowała tę grupę objawów, występujących w następstwie długotrwałego wpatrywania się w ekran, jako Syndrom Widzenia Komputerowego (ang. Computer Vision Syndrome). Innymi czynnikami wpływającymi na wystąpienie tego typu dolegliwości są słabe oświetlenie, zła postawa w trakcie siedzenia, nieodpowiednia odległość od źródła promieniowania (np. monitora) czy też inne, nieleczone problemy ze wzrokiem. Najczęściej jednak Syndrom Widzenia Komputerowego jest skutkiem współwystępowania wszystkich tych czynników. W większości przypadków dolegliwości ustępują wraz z zakończeniem pracy przy komputerze, bądź oglądania telewizji, zdarza się jednak, że objawy takie jak rozmazywanie się obrazu utrzymują się nawet wtedy, kiedy nie korzystamy z urządzeń elektronicznych. Co zatem zrobić, aby ograniczyć niekorzystne następstwa spędzania czasu przed komputerem lub telewizorem?

Najbardziej oczywistym i najskuteczniejszym rozwiązaniem jest ograniczenie czasu spędzanego przed monitorem lub ekranem. Jednak dla osób, które w pracy zawodowej zmuszone są do korzystania z komputera, jest to zadanie niewykonalne. Dla tych osób przedstawiamy kilka prostych rad, które pomogą poprawić komfort widzenia:

  • Sprawdź swój wzrok u okulisty!

Pamiętaj o regularnych kontrolach wzroku u lekarza okulisty. Może się okazać, że potrzebujesz okularów korekcyjnych, bądź soczewek. Specjalista przeprowadzi z tobą szczegółowy wywiad i zbada oko, a udzieli ci również informacji jak dbać o wzrok i dobierze w razie konieczności odpowiednie szkła.

  • Mrugaj!

W czasie korzystania z Internetu, oglądania telewizji lub pracy przed komputerem, rzadziej mrugasz. Ta pozornie automatyczna czynność, na którą nie zwracasz na co dzień uwagi potrafi istotnie wpłynąć na komfort twoich oczu. Mrugając, rozprowadzasz po powierzchni rogówki film łzowy, przez co chronisz oko przed wysuszeniem. Warto zatem pamiętać o regularnym mruganiu, a raz na godzinę przymknąć powieki na minutę, dając tym samym odpocząć wysuszonym oczom.

  • Pamiętaj o odpowiednim ustawieniu monitora!

W przypadku pracowników biurowych i przedstawicieli innych profesji wymagających codziennego korzystania z komputera, niezbędne jest zapewnienie odpowiedniej ergonomii na stanowisku pracy. Pamiętaj o tym, żeby ekran komputera znajdował się w odległości około 60 cm od twoich oczu, tak abyś mógł patrzeć na niego z góry, pod kątem około 15-20 stopni. Najlepiej, aby monitor ustawiony był bokiem do okna. Niezwykle istotne jest również właściwe oświetlenie pomieszczenia, w którym pracujesz i odpowiednie krzesło lub fotel, narzucający prawidłową postawę.

  • Miej przy sobie sztuczne łzy!

Aby uniknąć wysuszania spojówek warto stosować tzw. sztuczne łzy, czyli preparaty przynoszące ulgę w tak zwanym „zespole suchego oka”. Jeżeli jesteś użytkownikiem soczewek, zawsze sprawdzaj w ulotce, czy wybrany przez ciebie preparat nie ma na nie niekorzystnego wpływu.

  • Zwróć uwagę na warunki, w których pracujesz!

Dla zdrowia i właściwego komfortu twoich oczu konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków w pokoju, w którym przebywasz. Należy pamiętać o regularnym wietrzeniu pomieszczeń oraz zapewnieniu odpowiedniej wilgotności powietrza.

  • Rób sobie przerwy!

Aby zapobiec zmęczeniu wzroku, pamiętaj aby w czasie pracy przy komputerze robić sobie przerwy. Popularna jest zasada 20/20/20, czyli po 20 minutach wpatrywania się w monitor przez 20 sekund postaraj się popatrzeć na przedmiot znajdujący się w odległości 20 stóp (6 metrów). Co godzinę wstań od komputera, przejdź się po korytarzu. Kolor zielony jest najbardziej kojący dla naszych oczu, warto więc wyjrzeć przez okno i skupić się na drzewach i krzewach rosnących na zewnątrz.

  • Wzbogać swoją dietę w kwasy omega-3!

Niedawno opublikowane badania sugerują, że w walce z zespołem suchego oka i innymi dolegliwościami związanymi z długotrwałą pracą przed komputerem, pomocne może być poszerzenie diety o produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Składniki te obecne są między innymi w rybach, szczególnie morskich, orzechach włoskich, migdałach i niektórych olejach roślinnych.

 

Źródła:

  1. American Optometric Association, Computer Vision Syndrome, http://www.aoa.org/patients-and-public/caring-for-your-vision/protecting-your-vision/computer-vision-syndrome?sso=y
  2. Bhargava R., Kumar P., Phogat H., Kaur A., Kumar M., Oral omega-3 fatty acids treatment in computer vision syndrome related dry eye., http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25697893
  3. Czym jest CVS?, Jak walczyć z CVS?, http://okularydokomputera.pl/index.php
  4. Millward Brown, AdReaction 2014. Marketing in a multiscreen world. Global Report., http://www.millwardbrown.com/adreaction/2014/report/Millward-Brown_AdReaction-2014_Global.pdf
  5. Rosenfield M., Computer vision syndrome: a review of ocular causes and potential treatments, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1475-1313.2011.00834.x/full
  • magiar

    Często mam zmęczone oczy przede wszystkim dlatego, że spędzam całe dnie przed komputerem. Ale rozwiązaniem są dla mnie super mocno nawilżające krople niebieski starazolin, które przynoszą natychmiastową ulgę i koją zmęczenie.