Grzechy główne odżywiania młodzieży.

Concept of unhealthy food isolated on whiteWłaściwe odżywianie w życiu każdego człowieka ma fundamentalne znaczenie. Nawyki żywieniowe, które wykształcą się w najmłodszych latach naszego życia, najczęściej towarzyszą nam przez całe życie. Warto zatem zastanowić się, czy Twoje nawyki związane z żywieniem są właściwe? Jakie błędy popełniasz?   

 

Twój młody organizm rozwija się, dlatego tak ważne jest, abyś dostarczył mu odpowiednią ilość składników, niezbędnych do wzrostu i rozwoju. Właściwa dieta jest gwarantem prawidłowego dojrzewania Twojego organizmu, ale nie tylko. Racjonalne odżywianie wpływa także na Twoje samopoczucie, jak i Twój wygląd. Zapewne zależy Ci na tym, aby być atrakcyjnym w oczach rówieśników, musisz zatem zdawać sobie sprawę z tego, że to co jesz, znajduje odzwierciedlenie w Twoim wyglądzie.

 

Do najczęstszych błędów żywieniowych, które popełniają osoby w Twoim wieku należą:

  1. Pomijanie najważniejszego posiłku w ciągu dnia – ŚNIADANIA!
  2. Nieregularne spożywanie posiłków, podjadanie.
  3. Mało urozmaicona dieta.
  4. Podjadanie produktów typu: fast food, chipsy, słodycze, słodzone napoje gazowane, itp.
  5. Zbyt rzadkie jedzenie owoców i warzyw.
  6. Zbyt małe spożycie produktów zawierających błonnik, witamin
    i minerałów, produktów mlecznych a także wody.
  7. Przesadne dbanie o figurę poprzez stosowanie diet odchudzających, z pominięciem AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ.

 

Wychodzenie z domu do szkoły bez zjedzenia śniadania, jest nawykiem, który dotyczy wielu z nas. Jest to zdecydowanie złe przyzwyczajenie, które należy zmienić! Śniadanie bowiem jest najważniejszym posiłkiem, który przygotowuje Twój organizm do całego, ciężkiego dnia. Jest „zastrzykiem energii”, który pozwala Ci na sprawne i wydajne funkcjonowanie. Pominięcie tego posiłku może skutkować tym, że już na początku dnia będziemy senni, ospali, nieskoncentrowani, rozdrażnieni. Nasz organizm w ten sposób sygnalizuje spadek energii, która wytwarzana jest właśnie z pożywienia.

Zapominamy, także o tym, aby jeść regularnie, nie przywiązujemy uwagi do tego w jakich odstępach czasu przyjmujemy pokarmy. Spożywanie 5 posiłków w ciągu dnia, w regularnych odstępach, pozwala Twojemu organizmowi racjonalnie gospodarować dostarczonymi składnikami i energią. Jeśli jesz co 3 – 4 godziny, Twój organizm koduje informację, że dostanie niezbędne do pracy składniki, a więc nie musi ich magazynować na zapas obawiając się „głodówki”, czyli nie musi odkładać zbędnej tkanki tłuszczowej. Regularne jedzenie sprzyja zatem utrzymaniu prawidłowej wagi, chroni nas przed pojawieniem się mało estetycznych „wałeczków tłuszczu”.

Powinieneś także pamiętać, aby Twoja dieta była urozmaicona, tzn. abyś spożywał w ciągu dnia możliwie dużą liczbę produktów z każdej grupy (piramida żywienia). Takie zachowanie zapewni Twojemu organizmowi pokrycie zwiększonego zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze. Ważne jest także, aby w Twojej urozmaiconej diecie znalazła się odpowiednia liczba porcji warzyw i owoców.

Także przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów jest bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju. Wypijane napoje, są przede wszystkim źródłem wody, – która pełni w organizmie wiele ważnych funkcji, – bierze udział w wielu procesach życiowych. Jest to najlepszy i uniwersalny napój gaszący pragnienie. Wartościowe są także soki owocowe, jednak należy pamiętać, że napój owocowy to nie to samo co sok! Dokonując wyboru, zapewne chętnie sięgasz także po słodzone, zawłaszcza gazowane napoje. Nie jest to jednak dobry wybór. Produkty te zawierają bowiem duże ilości cukrów prostych, co nie pozostanie bez znaczenia dla Twojego organizmu. Dodatkowo zawarty w napojach gazowanych dwutlenek węgla, rozciąga ściany twojego żołądka. To również będzie miało wpływ na wzrost masy Twojego ciała, a przecież Twoim celem nie jest pozyskanie dodatkowych kilogramów lecz dostarczenie niezbędnych organizmowi płynów oraz zgaszenie pragnienia.

Pamiętaj, że prowadzanie „głodówek”, czy celowe pomijanie posiłków, nie zapewni Ci szczupłej sylwetki. Tylko racjonalne odżywianie, dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników w połączeniu z aktywnością fizyczną pomoże osiągnąć Ci zamierzony efekt, tj. zgrabną figurę czy też ciało bez zbędnego tłuszczyku.

Pamiętaj także, że to jak się odżywiasz w młodym wieku, znajduje odzwierciedlenie w dorosłym życiu! Racjonalna dieta może ustrzec Cię przed wieloma schorzeniami, a także zmniejsza ryzyko powstania nadwagi czy otyłości w późniejszym wieku.

Kształtuj właściwe nawyki żywieniowe, INWESTUJ w siebie już dziś!

 

Piramida żywienia, czyli co i ile jeść:)

(kliknij aby powiększyć)

Piramida - młodzież

 

 

 

Źródło:

  1. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/zasady_zywienia.pdf
  2. http://www.kups.org.pl/index/?id=9ac403da7947a183884c18a67d3aa8de#
  3. Instytut Żywności i Żywienia http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia