Nic do stracenia, wszystko do zyskania – życie bez tytoniu

17957535_xlPaląc papierosy szkodzisz swojemu zdrowiu! Słyszałeś to już setki, jeśli nie tysiące razy, a mimo to wciąż palisz. Ciebie to przecież nie dotyczy, ty jesteś ponad to. Przecież możesz przestać w każdej chwili… Ignorujesz ostrzeżenia zdrowotne znajdujące się na paczkach papierosów, wmawiasz rodzinie, że ograniczasz. To właściwie nie nałóg, bo jakbyś chciał, to byś rzucił z dnia na dzień. Że niezdrowe? Wszystko teraz jest niezdrowe, nawet żywność w sklepach napakowana jest chemią. Trzeba przecież mieć coś z życia. I na coś trzeba umrzeć. To wszystko brzmi znajomo? Zapewne tak właśnie usprawiedliwiasz się sięgając po kolejnego papierosa. Przed wypaleniem następnego zastanów się przez chwilę nad kilkoma podanymi niżej pytaniami i dowiedz się co może ci dać rzucenie palenia. Podjęcie lub niepodjęcie próby rozstania się z nałogiem to twój wybór. Ważne jednak, aby był świadomy.


Często czujesz się zestresowany?


Palenie jest dla ciebie metodą radzenia sobie ze stresem? Nie daj się zwieść temu przekonaniu! Badania naukowe wykazują, że poziom stresu u ludzi osób, które rzuciły palenie jest niższy niż u palaczy. Uzależnienie od nikotyny sprawia, że palacze pomiędzy kolejnymi papierosami odczuwają głód nikotynowy. Uczucie zaspokojenia po wypaleniu papierosa jest bardzo krótkotrwałe, przez co nie stanowi efektywnego środka radzenia sobie ze stresem. Co więcej, organizm osób niepalących jest lepiej dotleniony, przez co poprawia się samopoczucie psychiczne i zdolność koncentracji.

 
Brakuje ci energii?


Często czujesz się zmęczony i ospały? Przestań palić, a już po 2-12 tygodni poczujesz się lepiej. Wszystko to dzięki poprawie krążenia i wzmocnieniu układu odpornościowego. Dotleniony organizm jest bardziej odporny na zmęczenie i bardziej wytrzymały. Dzięki temu rzadziej będziesz łapać infekcje, a jeśli już, łagodniej je przejdziesz. Bóle głowy także staną się zdecydowanie rzadsze.


Planujesz mieć dziecko?


Dla par planujących potomstwo szczególnie istotna jest wiedza dotycząca szkodliwego działania tytoniu. Pary starające się o dziecko często nie zdają sobie sprawy jak istotny wpływ na zajście w ciążę i jej przebieg ma palenie tytoniu. W wielu przypadkach rzucenie palenia wiąże się ze wzrostem szansy na posiadanie zdrowego potomstwa. Po pierwsze jakość nasienia mężczyzn niepalących jest zdecydowanie lepsza niż palaczy. Niepalący mają też mniej problemów z potencją. W przypadku kobiet, które nie palą rośnie też szansa na prawidłowe zagnieżdżenie się zarodka w błonie śluzowej macicy, łatwiej też zajść w ciąże metodą in vitro, a kiedy już dojdzie do zapłodnienia zmniejsza się ryzyko poronienia.


Chcesz zatrzymać młody wygląd?


Każdy z nas, kto chce zachować młodość na dłużej, wie że kluczem do młodego wyglądu jest zdrowa skóra. Badania dowodzą, że rzucenie palenia spowalnia proces starzenia się skóry i opóźnia proces powstawania zmarszczek. Wszystko to za sprawą prawidłowego odżywienia i natlenienia poszczególnych warstw skóry. Osobę, która od wielu lat zmaga się z nałogiem tytoniowym, bez problemu rozpoznać można po ziemistej cerze oraz charakterystycznych zmarszczkach wokół ust, nazywanych zmarszczkami palacza.


Twoje zęby żółkną?


Poszarzała, zmęczona cera to nie jedyna rysa na wyglądzie, która spowodowana jest przez palenie tytoniu. Podobnie szkodliwie papierosy wpływają na zdrowie jamy ustnej i wygląd zębów. Pożółkłe zęby, problemy z dziąsłami, przedwczesna utrata uzębienia. Brzmi zniechęcająco? Powinno, ponieważ w połączeniu z nieprzyjemnym zapachem z ust, który również często towarzyszy palaczom, znacząco obniża ich atrakcyjność.


Chcesz wyostrzyć swoje zmysły?


Wydaje ci się, że próbowane przez ciebie potrawy nie smakują jak kiedyś? Twój węch tez stracił już swoją ostrość? Rzuć palenie i obserwuj, jak przytępione przez setki substancji toksycznych zmysły odzyskują sprawność. Twoje życie znów nabierze smaków i zapachów.


Zależy ci na swoich najbliższych?


Paląc szkodzisz nie tylko sobie, ale także wszystkim osobom w twoim otoczeniu. Bierne palenie, czyli wdychanie dymu papierosowego przez osoby niepalące, jest równie groźne dla zdrowia, co palenie czynne. Bierne palenie zwiększa także ryzyko zachorowania na raka płuc a także występowania chorób serca i udaru mózgu. Dzieci, szczególnie te najmłodsze są dwukrotnie bardziej narażone na rozwój chorób układu oddechowego, takich jak zapalenie płuc czy zapalenie oskrzeli, które powstają w następstwie wdychania dymu tytoniowego. Mają też trzy razy ryzyko zachorowania na raka płuc w późniejszym życiu w porównaniu z dziećmi, u których w domu nikt nie pali. Przemyśl to. Czy naprawdę chcesz skazywać osoby, które kochasz na tak poważne skutki zdrowotne?


Rzuć palenie, żyj długo i zdrowo!


Aceton, metanol, amoniak, cyjanowodór, benzopiren, polon-210… To tylko niektóre ze związków chemicznych zawartych w dymie tytoniowym. Jest ich aż 4 tysiące, spośród których aż 40 ma działanie rakotwórcze. Choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, nowotwory – w nieskończoność można by wyliczać problemy zdrowotne, których czynnikiem ryzyka jest palenie tytoniu. Naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu udowodnili, że długość życia przeciętnego palacza jest o 10 lat krótsza, niż osoby niepalącej. Z ich wyliczeń wynika, że każdy papieros kosztuje palącego 11 minut życia.


Powyżej przedstawiliśmy Ci wiele argumentów przemawiających za rzuceniem palenia. Przeanalizuj, czy warto ryzykować tak wiele, trując siebie i swoich najbliższych. Jeżeli nadal uważasz, że fakt, że palisz nie jest równoznaczny z uzależnieniem, spróbuj rozwiązać test uzależnienia od nikotyny, dostępny pod tym linkiem. W kolejnych artykułach poradzimy Ci jak zerwać z nałogiem. Może początek wakacji będzie dobrą okazją, żeby zrobić pierwszy krok ku życiu wolnemu od nałogu?


Źródła:
Ministerstwo Zdrowia, Szkodliwość palenia tytoniu, http://www.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/uzaleznienia/tyton/szkodliwosc-palenia-tytoniu [dostęp: 19.05.2015r] NHS Choices, 10 health benefits of stopping smoking, http://www.nhs.uk/Livewell/smoking/Pages/Betterlives.aspx
Program Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu W Polsce: Cele i Zadania na lata 2014-2018, http://www2.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/projekt_tyton_11032014_poppp.pdf