Pilates – o co w tym wszystkim chodzi?

pilatesCzy ze słabego, zmagającego się z astmą, krzywicą i gorączką reumatyczną chłopca wyrosnąć może guru świata sportu i twórca jednej z najbardziej popularnych metod treningowych wszechczasów? Otóż tak. Joseph Pilates, bo to o nim mowa, zrewolucjonizował podejście do aktywności fizycznej, a opracowana przez niego na początku XX wieku metoda ćwiczeń, z roku na rok zyskuje co raz to nowych zwolenników. W czym zatem tkwi sekret Pilatesu? Jakie korzyści niesie stosowanie tej metody? Dla kogo są te ćwiczenia?

Pilates? Co to takiego?

Z pewnością niejednokrotnie nazwa „Pilates” obiła ci się o uszy. Ćwiczą go gwiazdy, do jego uprawiania zachęcają kluby fitness i kolorowe magazyny… Ale czy wiesz jaka jest idea wykonywania ćwiczeń wymyślonych przez Pilatesa, początkowo z myślą o kontuzjowanych tancerzach i sportowcach? Otóż Pilates jest bardzo zróżnicowaną metodą ćwiczeń, czerpiącą między innymi z jogi, baletu, medytacji zen oraz stosowanych w starożytności metod budowania tężyzny fizycznej. U jego podstaw leży zrozumienie i usprawnienie funkcjonowania całego ciała – począwszy od najmniejszych mięśni, o których istnieniu zwykle nie wiemy. Ćwiczenia mają za zadanie wypracowanie elastyczności, siły, równowagi i koordynacji ciała. Stosując tę metodę kluczową kwestią jest stosowanie się do kilku kluczowych zasad, które leżą u podstaw Pilatesu:

  • Ćwiczenia powinny być wykonywane świadomie, w pełnej koncentracji.
  • Istotą ćwiczeń jest kontrolowanie ciała – począwszy od ułożenia głowy czy palców, aż po ruchy kończyn.
  • Wykonując ćwiczenia należy skupiać się na „centrum” ciała czyli obszarze zaczynającym się pod dolną linią żeber, a kończącym poniżej pośladków. Znajdujące się w tym rejonie mięśnie odgrywają kluczową rolę w utrzymywaniu prawidłowej postawy ciała.
  • Kluczową kwestią jest płynność ruchów – ćwiczenia nie powinny być ani zbyt gwałtowne, ani opieszałe. Wszystkie elementy ćwiczeń powinny być wykonywane z gracją, nie ma mowy o sztywnych lub niestarannych ruchach.
  • Jedynie precyzyjnie wykonane ruchy czynią trening wartościowym.
  • Niezwykle ważnym elementem treningu jest prawidłowe oddychanie. Pełny wydech, a następnie głęboki wdech pobudzają organizm i pozwalają na dostarczenie tlenu do każdej komórki organizmu. Stąd też podczas treningu, ogromny nacisk kładziony jest właśnie na opanowanie technik oddechowych.

To umysł jest budowniczym ciała.

Joseph Pilates

Dlaczego warto ćwiczyć Pilates?

Dzięki regularnemu wykonywaniu ćwiczeń już po kilku tygodniach zauważysz jak zmienia się twoje ciało. Oto kilka przykładów tego, jak Pilates wpływa na nasze zdrowie i kondycję fizyczną:

  • Poprawia się nasza postawa i koordynacja ruchowa;
  • Umacniają się mięśnie tułowia;
  • Kręgosłup jest odciążony;
  • Ciało staje się lepiej rozciągnięte i jędrniejsze;
  • Dolegliwości ze strony układu kostnego są łagodniejsze, mniej dokuczają bóle pleców;
  • Organizm jest lepiej dotleniony;
  • Zwiększa się świadomość wykonywanych ruchów, wykonywane gesty nabierają gracji i płynności;

Dla kogo jest Pilates?

Z racji swojego łagodnego charakteru Pilates jest wyjątkowo bezpieczną formą wysiłku fizycznego, którą można uprawiać bez względu na wiek. Zajęcia Pilates są rekomendowaną przez wielu specjalistów medycznych formą rehabilitacji ruchowej. Decyzję o zapisaniu się na zajęcia należy jednak poprzedzić wizytą u lekarza, ponieważ w przypadku niektórych chorób ćwiczenia te mogą okazać się niewskazane. Tak jest w przypadku niestabilnego ciśnienia krwi, podwyższonego ryzyka zakrzepów, ciężkiej osteoporozy czy przepukliny dyskowej. Ćwiczenia te są również odradzane kobietom w pierwszym trymestrze ciąży, które dotychczas nie podejmowały aktywności fizycznej.

Jak zacząć?

Kluczową kwestią w ćwiczeniu Pilates jest technika i precyzja wykonywania ćwiczeń. Stąd też najlepiej zacząć przygodę z Pilatesem pod okiem profesjonalnego instruktora. Pomoże on w opanowaniu podstawowych technik, nauczy zasad oddychania podczas wykonywania ćwiczeń i dostosuje program ćwiczeń do indywidualnych potrzeb i predyspozycji. Można zapisać się na indywidualne zajęcia lub treningi w grupie. Warto pamiętać, że jedynie regularność i opanowanie właściwej techniki wykonywania ćwiczeń, przyniesie zakładane efekty.

Istnieje wiele ćwiczeń Pilates, które wykonuje się na specjalnie zaprojektowanych przyrządach, jednak są one stosunkowo mało popularne w Polsce. Jeżeli zaczynasz przygodę z Pilatesem, wystarczy, że zaopatrzysz się w matę do ćwiczeń i odpowiedni strój. Ważne, aby zapewniał ci swobodę ruchów i nie krępował w czasie wykonywania ćwiczeń. Najlepiej sprawdzą się wygodne legginsy i koszulka. Jeżeli wybierasz się na zajęcia Pilates prowadzone przez instruktora, nie zakładaj workowatych spodni, ani obszernych bluz, ponieważ uniemożliwi to ocenę prawidłowości wykonywanych przez ciebie ruchów.

Podsumowanie

Czujesz się przemęczona? Cierpisz na bóle kręgosłupa? Prowadzisz siedzący tryb życia? Szukasz bezpiecznej formy aktywności fizycznej, która pozwoli Ci nabrać tężyzny fizycznej? Jeżeli na chociaż jedno z tych pytań odpowiedziałaś twierdząco, Pilates może okazać się najlepszym wyborem dla Ciebie. Nie bez przyczyny ta rozwijana już od niemalże 100 lat metoda ćwiczeń, nie traci na popularności. Spróbuj, a być może i ty dołączysz do grona jej zwolenników.


Bibliografia:

Instytut Pilatesa w Polsce, http://www.pilates.pl/faq#1

Latey P., The Pilates method: history and philosophy, http://www.pilatesinstitute.com.br/site/aluno/aluno-restrito/conteudo/artigos%20pilates/plugin-Latey_2001_Journal-of-Bodywork-and-Movement-Therapies.pdf

Lipka A., Pilates. Rekreacja czy rehabilitacja? https://sknfizjoterapii.wum.edu.pl/sites/sknfizjoterapii.wum.edu.pl/files/pilates_anna_lipka.pdf

Mayo Clinic, Pilates for beginners: Explore the core, http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/in-depth/pilates-for-beginners/art-20047673?pg=1

Segal N.A., et al., The Effects of Pilates Training on Flexibility and Body Composition: An Observational Study, http://www.vitaqually.com.br/pdf/scienceEstudoObserv.pdf

Źródło ilustracji: http://pl.123rf.com/