Sauna – rytuał dla zdrowia


Poprawia samopoczucie, wprowadza w stan głębokiego relaksu, dostarcza pozytywnych emocji, ale co najważniejsze korzystnie wpływa na nasze zdrowie.

Mowa oczywiście o saunie, która cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, zwłaszcza teraz kiedy temperatura za oknem nie rozpieszcza. Jest to z pewnością wynikiem szerokiego dostępu do informacji, które wskazują, że kąpiel w saunie to remedium na liczne dolegliwości fizyczne i psychiczne. Jak jest naprawdę? Czy rzeczywiście każdy może zażywać kąpieli w saunie, czy jednak istnieją jakieś przeciwskazania? Czy korzystanie z sauny niesie ze sobą jakieś zagrożenia dla naszego zdrowia czy jest w pełni bezpieczne?

Tak, to prawda kąpiel w saunie niesie ze sobą ogrom korzyści zdrowotnych. Sesja w saunie działa jak zabieg prozdrowotny ponieważ oczyszcza organizm, wzmacnia układ odpornościowy oraz zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu krążenia. Dowodzi tego chociażby jedno z badań opublikowanych na łamach czasopisma „American Journal of Hypertension”, w którym wykazano, że regularne wizyty w saunie mogą redukować w przyszłości ryzyko nadciśnienia tętniczego nawet o 46%! Ciekawe badanie opublikowano również w magazynie „Age and Ageing”. Wyniki wskazują, że systematyczne kąpiele w saunie mogą ograniczać ryzyko rozwoju wszystkich poznanych form demencji nawet o 66%!

Równie często wizyty w saunie wykorzystywane są jako terapia wspomagająca leczenie takich chorób jak: kontrolowane przez lekarza i niezaawansowane stadium nadciśnienia tętniczego, niewydolność krążenia i zaburzeń krążenia obwodowego.

Dobre efekty terapeutyczne przynosi także w łagodzeniu objawów u osób z przewlekłymi dolegliwościami bólowymi szkieletowo-mięśniowymi, reumatoidalnym zapaleniu stawów, zaburzeniami snu, depresją a nawet astmą. Osoby uprawiające sport zawodowo i amatorsko korzystają z sauny w celu poprawy wydolności, a Panie, często jako zabieg kosmetyczny, który pomoże poprawić stan i jakość skóry.

Bezwzględnym przeciwskazaniem do zażywania kąpieli w saunie są: stany zaostrzeń chorób przewlekłych, guzy mózgu, padaczka, jaskra, owrzodzenia skóry, choroby zakaźne, zaawansowane stadia chorób serca i układu krążenia, I trymestr ciąży, przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych i tych w postaci plastrów naskórnych oraz przyjmowanie substancji psychoaktywnych (alkohol i narkotyki).

W przypadku innych chorób przewlekłych, nasza rada brzmi jednogłośnie: przed użyciem skonsultuj się ze swoim lekarzem … 🙂

Nawet jeśli nie ma przeciwskazań do tego abyśmy korzystali z kąpieli w saunie, warto zachować ostrożność. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby przyjmujące leki na nadciśnienie, ponieważ po wyjściu z sauny może dojść do gwałtownego spadku ciśnienia i omdlenia. Korzystanie z sauny odradza się także kobietom w ciąży nie przyzwyczajonych do wysokich temperatur.

Do negatywnych konsekwencji związanych z pobytem w saunie można zaliczyć:  odwodnienie, udar cieplny czy oparzenia.

Jak zatem bezpiecznie korzystać z kąpieli w saunie?

– zasięgnijmy porady lekarskiej przed rozpoczęciem kąpieli w saunie

– w dniu kiedy planujemy wizytę w saunie, szczególnie dbajmy  o odpowiednie nawodnienie organizmu (jak wyliczyć zapotrzebowanie na płyny? 1 ml wody/1 kcal wartości odżywczej //
30 ml wody/1 kg masy ciała // 8 x 250 ml)

– w dniu kiedy planujemy wizytę w saunie, zjedzmy posiłek minimum 2 godziny przed kąpielą w saunie

– przed kąpielą w saunie zdejmijmy wszelkie metalowe elementy, gdyż mogą doprowadzić do poparzeń oraz soczewki kontaktowe, ponieważ mogą wysychać

– kąpiele w saunie rozpoczynajmy od niższych temperatur i krótszego czasu kąpieli

– zawsze podczas sesji w  saunie przestrzegaj regulaminu

– po wizycie w saunie, spłukujmy ciało najpierw ciepłą, później zimną wodą aby uniknąć szoku termicznego

Udanego saunowania 🙂

Zdjęcie: http://www.pixabay.com/

Źródła:

Pawłowski J., Pawłowska K.M., Bochyński R. : Sauna i jej znaczenie w treningu zdrowotnym człowieka. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2015, Tom 21, Nr 3, 282–288

https://rehabilitacja.mp.pl/fizykoterapia/leczenie-cieplem/125937,sauna-i-kapiele-parowe dostęp: (09.11.2017 r.)

https://nadcisnienie.mp.pl/aktualnosci/172795,ryzyko-nadcisnienia-mniejsze-u-amatorow-sauny dostęp: (09.11.2017 r.)

http://www.pap.pl/aktualnosci/news,745605,czeste-korzystanie-z-sauny-moze-zmniejyc-ryzyko-demencji.html dostęp: (09.11.2017 r.)