Wyzwanie kobiety karmiącej – dieta

 

2459256 - picture of happy mother with baby over whiteDieta kobiety karmiącej, a co za tym idzie jej jadłospis powinien być różnorodny, bogaty w pełnowartościowe pokarmy. Obowiązują ogólne zasady dotyczące bilansowania składników pokarmowych, unikania jedzenia śmieciowego, przekąsek, używek.

Za złotą zasadę można uznać połączenie trzech zaleceń:

  • należy wykluczyć z diety składniki, które mogą mieć działanie alergizujące.
  • należy zachować umiar w pierwszym miesiącu, a po tym czasie stopniowo wprowadzać nowe składniki.
  • karmienie piersią nie jest dobrym czasem na eksperymenty i rewolucje.

Dieta powinna być: racjonalna, urozmaicona i przede wszystkim zdrowa dla matki i niemowlęcia. Nie musisz więc nagle i całkowicie zmieniać Twoich nawyków żywieniowych. Ważne, by w Twoim jadłospisie pojawiły się warzywa, owoce, mięsa i ryby, nabiał i produkty zawierające skrobię. Nie zapominaj też o tłuszczach.

Przede wszystkim obserwuj swoją pociechę, jeśli zaobserwujesz u dziecka kolki, wysypkę lub inne objawy wskazujące na alergię, zidentyfikuj produkt, który spożywałaś a który może nie być tolerowany przez dziecko i wyeliminuj go z diety.

W czasie ciąży jak i laktacji często mówi się, że powinno się „jeść za dwóch”. Nie jest to jednak prawdą. Jedz tak, by nie odczuwać głodu, czerp z tego przyjemność, bądź racjonalna. Istotne jednak jest to, by na Twoim talerzu pojawiały się:

  • warzywa i owoce. Dostarczają one niezbędnych witamin, składników mineralnych i błonnika.
  • produkty skrobiowe, takie jak: ryż, makaron, chleb pełnoziarnisty, kasze, nasiona roślin strączkowych. Produkty te dodadzą Ci energii.
  • białko: mięso, ryby, jajka.
  • nabiał: jogurt, twaróg. Produkty te są bogate w wapń, który wzmacnia Twoje kości, ale także kości dziecka. Choć mleko oraz jego przetwory mogą wywoływać alergie można spróbować stosować je w diecie, jako, że są dobrym źródłem wapnia a wyeliminować w przypadku potwierdzonej alergii u dziecka.
  • tłuszcze: masło, oliwa z oliwek, olej rzepakowy. W ten sposób dostarczasz tłuszcze Omega 3 i 6, które są składnikiem korzystnie wpływającym na rozwój układu nerwowego Twojego dziecka.
  • Suszone owoce: figi, morele, które są bogatym źródłem magnezu.
  • Pamiętaj, żeby pić dużo płynów (woda niegazowana, soki (jabłko, burak), zielona herbata).

Podczas karmienia najlepiej uważać lub unikać pokarmów alergizujących. Zaliczamy do nich:

  • orzechy (szczególnie ziemne, ale także migdały).
  • soję
  • czekoladę i kakao (można jeść białą czekoladę).
  • miód.
  • ryby wędzone.
  • sery żółte, sery dojrzewające (camemberty, brie, niebieskie itd., ale też feta czy mozzarella).
  • truskawki, poziomki, od czasu ukończenia przez dziecko 1 miesiąca także ostrożnie z jagodami, malinami, agrestem, porzeczkami.

Karmienie piersią nie jest czasem eksperymentów. Warto trzymać się pewnych ogólnych zasad, które są właściwe również dla codziennego odżywiania:

  • zrezygnuj przede wszystkim z alkoholu. Pamiętaj, że wypity alkohol trafia bezpośrednio do mleka i może zaszkodzić dziecku.
  • ostrożnie również z ostrymi przyprawami, marynatami, octem oraz potrawami smażonymi.
  • ogranicz żywność przetworzoną i konserwowaną, zawierającą dużą ilość związków chemicznych.
  • owoce i warzywa staraj się jeść nieprzetworzone, wyjątkiem są papryka i cebula (papryka grillowana, cebula sparzona).
  • jedz lekkostrawnie (unikaj produktów wzdymających takich jak rośliny strączkowe), co pozwoli zarówno Tobie czuć się dobrze jak i unikniesz problemów żołądkowo-jelitowych takich jak wzdęcia u swojego maluszka.

Pamiętając o tych zasadach z pewnością poradzisz sobie z komponowaniem codziennego menu. Pamiętaj, że dieta zrównoważona, to przede wszystkim dieta urozmaicona!

 

 

Autor: Aleksandra Zuzel – studentka kierunku zdrowie publiczne spec. inspekcja sanitarna CMUJ

Źródło:

  1. https://parenting.pl/portal/dieta-matki-karmiacej (dostęp: 25.08.2016r.)
  2. http://www.zdrowystartwprzyszlosc.pl/zywienie-dzieci/karmienie-piersia/co-moge-jesc-podczas-karmienia-piersia (dostęp: 25.08.2016r.)
  3. http://www.poradnikzdrowie.pl/ciaza-i-macierzynstwo/ciaza/karmienie-piersia-zasady-diety-matki-karmiacej_35969.html (dostęp: 25.08.2016r.)
  4. http://www.mjakmama24.pl/dziecko/zywienie-dziecka/jadlospis-karmiacej-mamy,561_1062.html (dostęp: 25.08.2016r.)
  5. http://pediatria.mp.pl/karmienie-piersia/52539,jak-sie-odzywiac-w-czasie-karmienia-piersia (dostęp: 25.08.2016r.)
Źródło ilustracji: http://pl.123rf.com/