Nadwaga i otyłość dotyczy coraz większej liczby dzieci na całym świecie. Dane wskazują, że otyłych jest 10% dzieci i młodzieży w wieku 5-17 lat. Prognozy również nie napawają optymizmem. Szacuje się, że w 2025 r. liczba dzieci otyłych w tej grupie wiekowej może wynieść nawet 177 milionów!
Walkę z plagą nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży podjęli m.in. polscy eksperci z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej i Instytutu Żywności i Żywienia. Wyszli oni naprzeciw oczekiwaniom najmłodszych i wykorzystując „siłę” nowych technologii, zaprojektowali bezpłatną aplikację przy pomocy, której chcą kształtować zdrowe nawyki.
Aplikacja ZDROWICE ma zachęcić dzieci i młodzież do kształtowania lub zmiany nawyków o udowodnionym negatywnym wpływie nie tylko na masę ciała, ale również na zdrowie. Zasada gry jest prosta – ruszamy się i jemy zdrowo a w zamian otrzymujemy nagrody. Zgodnie z raportem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), przyczyn nadwagi i otyłości upatruje się w niedostatecznej ilości spożywanych warzyw i owoców, dużej ilości fast-food`ów, wypijaniu dużej ilości słodzonych napojów, siedzącym trybie życia i małej aktywności fizycznej, a to właśnie te nawyki są wykształcane w trakcie gry.
Na czym polega rola dziecka w grze?
Dziecko wciela się w rolę młodego konstruktora, który ma za zadanie zbudować miasto – ZDROWICE i je utrzymać. Za dokonywanie zdrowych wyborów gracz otrzymuje zasoby (monety i energia), które są mu potrzebne do rozbudowy miasta.
Aby zdobyć dodatkowe monety, które mogą posłużyć do budowy nowych i rozbudowy już istniejących budynków, dziecko musi wypić szklankę wody lub zjeść porcję warzyw. Z kolei, aby zapewnić miastu dostęp do energii, dziecko musi wskazać jaki rodzaj aktywności fizycznej dziś podjęło: jazda na rowerze, chodzenie po schodach, chodzenie z kijkami, pływanie, spacer. Dziecko może monitorować „zdrowe nawyki” w ciągu dnia, ale niestety nie ma możliwości wglądu do historii „zdrowych nawyków”.
W ciągu dnia gracz może wypić maksymalnie 6 szklanek wody, zjeść 5 porcji warzyw i podjąć 1 aktywność fizyczną aby zostać nagrodzonym. Aplikacja uniemożliwia zbudowanie całego miasta „od ręki” – zdrowy nawyk można dodawać w określonych odstępach czasu. Przykładowo: informację o wypiciu szklanki wody można dodawać co 30 minut. Jeśli gracz nie posiada zasobów do rozbudowy/utrzymania miasta, otrzymuje informację, że aby otrzymać zasoby musi wypić szklankę wody lub zjeść porcję warzyw.
Niestety, aplikacja nie posiada przykładowych „wyzwań” związanych z aktywnością fizyczną, jakie dziecko mogłoby podejmować i w zamian za to otrzymywać mniejsze bonusy. A szkoda, bo na pewno uczyniłoby to grę znacznie ciekawszą.
Ciekawym dodatkiem jest na pewno biblioteczka, w której każdy gracz znajdzie ciekawostki na temat zdrowego odżywiania i produktów spożywczych, cennych dla naszego zdrowia. W ten sposób dziecko nie tylko zdobywa nową wiedzę na temat tego dlaczego warto jeść zdrowo, ale – w przypadku młodszych grup wiekowych – ćwiczy naukę czytania.
Czyjaś pociecha miała już okazję przetestować aplikację? 😉
Grę można bezpłatnie ściągnąć na telefon, wchodząc w aplikację Google Play. Więcej o aplikacji można przeczytać tutaj: https://ncez.pl/zdrowice/
Zdjęcie: http://www.wirtualnemedia.pl/
Źródła:
https://ncez.pl/zdrowice/ (dostęp: 25.01.2018 r.)
https://ncez.pl/aktualnosci/zdrowice—–aplikacja-dla-dzieci (dostęp: 25.01.2018 r.)
http://www.mz.gov.pl/aktualnosci/zdrowice-nowa-aplikacja-o-zdrowym-zywieniu-dla-dzieci-i-mlodziezy/ (dostęp: 25.01.2018 r.)
https://zdrowie.pap.pl/byc-zdrowym/otylosc-dzieci-i-mlodziezy-problemem-na-calym-swiecie (dostęp: 25.01.2018 r.)