PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE

PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE

Prawidłowa i zróżnicowana dieta powinna być smaczna i jednocześnie dostarczać wszystkich potrzebnych składników, niezbędnych do właściwego funkcjonowania organizmu.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Regularna aktywność fizyczna korzystnie wpływa na organizm, funkcjonowanie umysłu, a także zmniejsza ryzyko występowania chorób przewlekłych.

PROFILAKTYKA I SZCZEPIENIA

PROFILAKTYKA I SZCZEPIENIA

Profilaktyka zdrowotna, to działania mające na celu zapobieganie rozwoju choroby, poprzez wczesne jej wykrycie i podjęcie leczenia.

UNIKANIE UŻYWEK

UNIKANIE UŻYWEK

Sięgając po używki warto mieć świadomość ich wpływu na organizm.

RÓWNOWAGA PSYCHICZNA

RÓWNOWAGA PSYCHICZNA

Fundamentalne dla osiągnięcia równowagi psychicznej, fizycznej oraz emocjonalnej jest zachowanie właściwych proporcji pomiędzy obowiązkami a wypoczynkiem.


58063872 - group of sport soccer ball volleyball basketball baseball american football badminton table tennis golf boxing glove bowling and running shoes
Jak tam postanowienia noworoczne? Zostało po nich już tylko mgliste wspomnienie? Styczeń jeszcze trwa więc nie wszystko stracone. Jeśli Twoim koronnym argumentem przeciwko aktywności fizycznej są wysokie koszty związane z uprawianiem sportu, to pozwól wyprowadzić się z błędu. Czy uprawianie sportu musi tyle kosztować? Profesjonalne trenowanie wybranej dyscypliny sportu zwykle wiąże się z wysokimi kosztami – sprzęt, trenerzy, wyjazdy. To nie są tanie rzeczy…  Ale jeśli sport potraktujemy jako formę zabawy, rekreację, chwilę oderwania od obowiązków czy sposób na spędzenie wolnego czasu z fajnymi ludźmi? Pomyślmy… Bieganie Dyscyplina, która wielu z nas kojarzy się z lekcjami WF i zazwyczaj w szkole podstawowej ma miejsce ostatnia przygoda z bieganiem… Dlaczego? Bieganie (a może na początek szybki…(CZYTAJ)
karp-nie-tylko-od-swieta
Znany już od czasów starożytnych, na przestrzeni lat udomowiony i hodowany w stawach karp pojawił się w Polsce w XIII wieku.  Zyskał status symbolu Świąt Bożego Narodzenia, jako ryba tania i łatwo dostępna. Jedni nie wyobrażają sobie bez niego Wigilii, a inni chętniej wybierają mintaja, dorsza czy łososia, w przekonaniu o ich większej wartości odżywczej. Jak jest naprawdę? Czy warto kontynuować tradycję tylko dla niej samej, a może karp jest jeszcze w stanie nas pozytywnie zaskoczyć? Dlaczego powinniśmy bardziej cenić ryby w naszym menu? Zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia rekomendują spożywanie ryb 2-3 razy w tygodniu. Szczególnie ważne jest, aby chociaż 1 raz w tygodniu wybierać ryby pochodzenia morskiego, które zawierają korzystne dla zdrowia wielonienasycone…(CZYTAJ)
52138966 - granola with apple, oatmeal and dried fruits
W naszej codziennej diecie powinno przeważać spożycie węglowodanów złożonych, które są niezbędnym makroskładnikiem dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są one głównie wykorzystywane przez organizm do celów energetycznych. Jeden z podziałów węglowodanów dzieli je na przyswajalne i nie przyswajalne. Do węglowodanów przyswajalnych należy m.in. skrobia, czy laktoza, a do nie przyswajalnych błonnik pokarmowy. Spożycie węglowodanów powinno w 50-70% pokrywać dzienne zapotrzebowanie energetyczne człowieka, jednakże cukry proste (np. glukoza, czy fruktoza) nie powinny przekraczać 10% całkowitego spożycia węglowodanów w diecie.[1] Do węglowodanów złożonych (polisacharydów) zalicza się wspomniany błonnik pokarmowy, który nie jest trawiony w przewodzie pokarmowym człowieka, ale może być częściowo hydrolizowany przez bakterie bytujące w okrężnicy. Nie powoduje on poposiłkowego efektu glikemicznego, czyli nie wpływa na wzrost…(CZYTAJ)
Ile w ciągu miesiąca wydajemy na żywność? Z pewnością nie mało. Badania wskazują, że największą część wydatków przeciętnego Polaka/Polki stanowi właśnie żywność i napoje bezalkoholowe (24%). Jednak czy wiemy co tak naprawdę gości na naszych talerzach? Dodatki do żywności – chyba każdy z nas kojarzy to hasło, chociażby ze słyszenia. Inni, być może poznali go bardziej dotkliwie pod postacią alergii czy zaburzeń trawiennych, często nie zdając sobie sprawy, że ich wystąpienie może być efektem spożywania przetworzonych produktów, naładowanych chemicznymi dodatkami. Ale jak to właściwie jest z tymi dodatkami do żywności? Czy jest się czego bać? Zgodnie z prawem unijnym: „Dodatki do żywności są substancjami, które w normalnych warunkach nie są spożywane same jako żywność, ale…(CZYTAJ)