PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE

PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE

Prawidłowa i zróżnicowana dieta powinna być smaczna i jednocześnie dostarczać wszystkich potrzebnych składników, niezbędnych do właściwego funkcjonowania organizmu.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Regularna aktywność fizyczna korzystnie wpływa na organizm, funkcjonowanie umysłu, a także zmniejsza ryzyko występowania chorób przewlekłych.

PROFILAKTYKA I SZCZEPIENIA

PROFILAKTYKA I SZCZEPIENIA

Profilaktyka zdrowotna, to działania mające na celu zapobieganie rozwoju choroby, poprzez wczesne jej wykrycie i podjęcie leczenia.

UNIKANIE UŻYWEK

UNIKANIE UŻYWEK

Sięgając po używki warto mieć świadomość ich wpływu na organizm.

RÓWNOWAGA PSYCHICZNA

RÓWNOWAGA PSYCHICZNA

Fundamentalne dla osiągnięcia równowagi psychicznej, fizycznej oraz emocjonalnej jest zachowanie właściwych proporcji pomiędzy obowiązkami a wypoczynkiem.


2459256 - picture of happy mother with baby over white
  Dieta kobiety karmiącej, a co za tym idzie jej jadłospis powinien być różnorodny, bogaty w pełnowartościowe pokarmy. Obowiązują ogólne zasady dotyczące bilansowania składników pokarmowych, unikania jedzenia śmieciowego, przekąsek, używek. Za złotą zasadę można uznać połączenie trzech zaleceń: należy wykluczyć z diety składniki, które mogą mieć działanie alergizujące. należy zachować umiar w pierwszym miesiącu, a po tym czasie stopniowo wprowadzać nowe składniki. karmienie piersią nie jest dobrym czasem na eksperymenty i rewolucje. Dieta powinna być: racjonalna, urozmaicona i przede wszystkim zdrowa dla matki i niemowlęcia. Nie musisz więc nagle i całkowicie zmieniać Twoich nawyków żywieniowych. Ważne, by w Twoim jadłospisie pojawiły się warzywa, owoce, mięsa i ryby, nabiał i produkty zawierające skrobię. Nie zapominaj też…(CZYTAJ)
zatrucie grzybami
Nieuchronnie, wielkimi krokami nadchodzi jesień, a wraz z nią wyczekiwany przez wielu sezon na grzyby. Zanim jednak kurki, kanie, maślaki, borowiki i inne dary lasu wypełnią nasze kosze warto przypomnieć, że z grzybami nie ma żartów. O tej porze roku, co rusz w mediach pojawiają się informacje o kolejnych zatruciach, będących wynikiem spożycia niejadalnych owocników.  Co więcej, często ofiarami zatruć padają nie tylko początkujący grzybiarze, a właśnie osoby, które przekonane są o swojej nieomylności w tym temacie. Jak więc zapobiec zatruciu grzybami, a jeżeli już znajdziemy się w takiej sytuacji – jak się zachować? Odpowiedzi poniżej. Zasady bezpiecznego grzybobrania Zacznijmy od przypomnienia podstawowych zasad, które powinny stać się dekalogiem każdego grzybiarza: Zbieraj tylko te grzyby,…(CZYTAJ)
8293023 - illustration of red and blue butterfly
Tarczyca, to niewielki, aczkolwiek bardzo ważny narząd, który odpowiada za wiele procesów w naszym organizmie. Swoim kształtem łudząco przypomina motyla, zlokalizowana jest w przedniej części szyi. Tarczyca odpowiada za wytwarzanie, przechowywanie i uwalnianie do krwiobiegu hormonów tarczycowych. Hormony tarczycy to: tyroksyna (T4) oraz trijodotyronina (T3), które wpływają na: metabolizm, pracę narządów, rytm serca, stężenie cholesterolu, masę ciała, poziom energii, siłę mięśni, pamięć. Głównym hormonem tarczycy jest tyroksyna, zwana T4, ponieważ zawiera cztery atomy jodu. T4 w warunkach fizjologicznych stanowi ok. 85% produkcji hormonalnej gruczołu. Tyroksyna we krwi krąży związana z białkami i pełni głównie funkcję prohormonu (związek, z którego, lub pod wpływem którego powstaje hormon). Usunięcie atomu jodu powoduje przekształcenie tyroksyny (T4) do trijodotyroniny (T3).…(CZYTAJ)
46977314_s
Nadwaga i otyłość stają się coraz poważniejszym problemem zdrowotnym Polaków. Jednym z najpopularniejszych wskaźników pozwalających ocenić, czy nasza waga jest prawidłowa, jest BMI (ang. Body Mass Index). Co kryje się za tym skrótem i jak go interpretować? Czym jest BMI? BMI to najpowszechniej  stosowany w medycynie i epidemiologii wskaźnik, pozwalający rozpoznać i  ocenić  stopień  otyłości. BMI to inaczej waga podzielona przez wzrost podniesiony do kwadratu. Warto pamiętać, że za pomocą BMI nie możemy wprost obliczyć zawartości tkanki tłuszczowej w naszym ciele. Istnieją jednak badania, które ukazują korelację pomiędzy BMI, a bardziej zaawansowanymi metodami oceny poziomu tkanki tłuszczowej w ciele. Co więcej, wysokość wskaźnika BMI okazuje się być również mocno powiązana z ryzykiem wystąpienia wielu chorób…(CZYTAJ)