Od 1992 r. co roku 13 sierpnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych. Według zespołu naukowców z Uniwersytetu w Oksfordzie i St. Andrews w Anglii oraz Instytutu Maksa Plancka w holenderskim Nijmegen preferencja lewej czy prawej ręki jest uwarunkowana genetycznie. Ustalili, że odpowiada za to gen PCSK6. Leworęczność lub praworęczność jest odzwierciedleniem dominacji jednej półkuli ludzkiego mózgu nad drugą. U osób praworęcznych dominująca jest lewa półkula mózgu, a u leworęcznych półkula prawa.   Leworęczni mają mniej asymetryczną budowę mózgu, co sprawia, że obie półkule są niemal równorzędne w swojej funkcjonalności, równomiernie dzielą się zadaniami. Kiedy mają styczność z wieloma bodźcami są skuteczniejsi niż inni. Za co odpowiada dana półkula? Prawa półkula - odgrywa istotną rolę w percepcji przestrzennej,…(CZYTAJ)
Chyba każdy przynajmniej raz miał do czynienia z uporczywym pękaniem kącików ust.  Zajady to bolesny, przewlekły stan zapalny kącików ust. Początkowo występuje  zaczerwienie, kolejno dochodzi do pękania kącików ust a w konsekwencji  powstawania nadżerek. Brzmi poważnie? Czasem powinno, ponieważ zajady mogą być sygnałem poważniejszych chorób.   Jakie są zatem przyczyny powstawania zajadów? 1. Infekcje grzybicze i bakteryjne (paciorkowce, gronkowce) Zajady i bolesne pęknięcia to jeden z charakterystycznych dla grzybicy jamy ustnej i gardła, objawów. Jeśli zajady to Twój wróg numer  1 – zrezygnuj z nadmiernego spożycia węglowodanów, ponieważ cukier stanowi doskonałą pożywkę dla grzybów. Infekcje bakteryjne również mogą sprzyjać  występowaniu zajadów. Do infekcji tych może dojść wskutek np. noszenia aparatów ortodontycznych, używania przez niemowlęta smoczków…(CZYTAJ)
Sezon porzeczkowy w pełni. Już dziś warto udać się na zbiory, ponieważ porzeczki – choć często niedoceniane, stanowią doskonałe źródło składników odżywczych. Na szczególną uwagę zasługuje czarna porzeczka. Możemy spożywać ją zarówno na surowo jak i w formie przetworów – soków, dżemów czy konfitur.     Bogactwo witaminy C Pod względem zawartości witaminy C, czarna porzeczka, ustępuje jedynie miejsca owocom dzikiej róży (ma nawet więcej witaminy C niż cytrusy, truskawki czy poziomki). Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C dla kobiet i mężczyzn w wieku 19 i więcej lat, waha się od 75-120 mg na dzień, a 100 g czarnych porzeczek w zależności od ich odmiany zawiera od 150 do nawet 300 mg witaminy C! Zwiększone zapotrzebowanie…(CZYTAJ)
Na siłowni/fitnessie wylewasz hektolitry potu, przed i po treningu pijesz białko, na obiad wcinasz kurczaka z ryżem i warzywami, a rezultaty ciężkich treningów niezbyt zadowalające? Dam radę, następnym razem będzie lepiej – powtarzasz w głowie jak mantrę, za każdym razem kiedy opuszczasz mury siłowni/fitness klubu. Prawdopodobnie znamy winowajcę. Jeśli jesteś częstym bywalcem osiedlowego baru lub smakoszem wina lub piwa i codziennie w ten sposób umilasz swój wieczór, to właśnie alkohol jest przyczyną Twoich miernych wyników. Nie wierzysz? Przeczytaj! Alkohol wchłaniany jest szybciej niż może być metabolizowany Z metabolizmem alkoholu sprawa nie jest tak prosta jak z innymi produktami spożywanym na co dzień. Od razu po spożyciu, jest on wchłaniany z przewodu pokarmowego i dostaje się…(CZYTAJ)