O treningu słów kilka.

siłownia, trening, aktywnosć fizyczna. sylwetka, ruchWielu z nas chciałoby poprawić swoją kondycję fizyczną i wyrzeźbić swoje ciało. Niewielu jednak wie, jak prawidłowo się za to zabrać. Często chęci mamy, jednak z ich realizacją jest już gorzej. Pojawia się wiele wymówek, które oddalają nas od podjęcia tego pierwszego kroku. W rozmowie z Panem Maćkiem Jantasem – instruktorem, trenerem personalnym odpowiadamy na niektóre pytania, które rodzą się w naszej głowie w związku z zamiarem podjęcia aktywności fizycznej.


Natalia Synowska: Od czego zacząć treningi, aby nie zniechęcić się na samym początku? Jak się przygotować?

Maciek Jantas: Myślę, że należy wyposażyć się w wygodny strój sportowy i wygodne obuwie, to na początek. Ale tak całkiem poważnie, to moją propozycją jest, aby znaleźć osobę, która „spróbowała” już wcześniej treningu, która będzie nam towarzyszyć. Niezależnie czy będzie to trening w siłowni, na sali fitness, czy hali sportowej, warto na samym początku skonsultować swoje cele i zamierzenia z trenerem czy instruktorem, który pomoże dobrać odpowiedni trening i jego intensywność. Wellness Club Park Wodny oferuje 3-poziomowy system treningowy, dzięki któremu „nowicjusz” może zacząć od treningu adaptacyjnego, by w miarę czynionych postępów przejść do następnych.

NS: Czy pora dnia wykonywania ćwiczeń ma znaczenie? Lepiej ćwiczyć rano, czy wieczorem?

Maciek Jantas: Często wybór pory dnia na trening uzależniony jest od naszej pracy, nauki czy innych obowiązków dnia codziennego. Moim zdaniem początek dnia jest dobrą porą na trening aerobowy czy kondycyjny. Natomiast popołudniowa i wieczorna pora jest lepsza na trening siłowy. Wszystko jednak jest zależne od naszych założeń treningowych.

NS: Jest wiele form ruchu. Ich mnogość może spowodować dezorientację. Jakie ćwiczenia są zalecane dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją „przygodę” ze sportem?

Maciek Jantas: Uważam, że na początek należy wybrać ćwiczenia i formy ruchu, które umożliwią rozpoczynającym aktywność fizyczną prawidłowe ustawienie ciała i przygotowanie go do zwiększonego wysiłku. Na początek polecam zajęcia adaptacyjne w siłowni lub udział w zajęciach adaptacyjnych, których pełen wachlarz oferuje Wellness Club Park Wodny. Polecam także zajęcia w hali basenowej, to propozycja idealna dla fanów wody.

NS: Powszechnie wiadomo, że ważna jest regularność. Ile razy w tygodniu powinno się wykonywać ćwiczenia?

Maciek Jantas: Sądzę, że regularność to ważny element nie tylko w sporcie. Gwarantuje ona stały rozwój i progres, który jest bardzo szybko dostrzegalny. Ale wracając do pytania. Moim zdaniem warto zacząć od 3 treningów w tygodniu. Jest to liczba, która pozwoli osobom rozpoczynającym swój staż treningowy na odpowiednią regenerację i „zatęsknienie” za treningiem. W miarę czynionych postępów liczba treningów w ciągu tygodnia może się zwiększyć nawet do 6.

NS: Szybkie tempo życia, praca i inne zobowiązania pochłaniają większą cześć dnia. Wiele osób tłumaczy się brakiem czasu. Jak długo powinien trwać  pojedynczy trening?

Maciek Jantas: Mimo wielu obowiązków i dużego tempa życia, każdy z nas powinien znaleźć czas na swój trening. Jak już wcześniej wspomniałem, każdy może wybrać odpowiednią dla siebie porę. Pojedynczy trening, w zależności od intensywności, to przedział czasowy między 1 a 1,5 godziny. Zajęcia w wodzie powinny trwać do 45 minut (wynika to ze środowiska, w którym odbywa się trening).

NS: Zmęczenie po całym intensywnym dniu, to kolejny argument, aby odpuścić ćwiczenia. Czy do wykonania ćwiczeń potrzebujemy „pełnych akumulatorów”?

Maciek Jantas: Jeśli mamy intensywny dzień, to śmiało możemy go zacząć właśnie od treningu. Gwarantuję, że tak rozpoczęty dzień będzie dla miłą odmianą. Wtedy też zabraknie argumentów, żeby „odpuścić ćwiczenia”. Najwięcej przeciwności rodzi się zawsze w głowie, jeśli nasz umysł będzie naładowany pozytywnymi myślami i chęcią działania, to nasze zmęczenie fizyczne i lekko „rozładowany akumulator”, nie będą stanowiły przeszkody do wykonania sumiennego treningu.

NS: Jaka jest najbardziej odpowiednia liczba powtórzeń podczas treningu?

Maciek Jantas: To pytanie śmiało możemy zadać, kiedy przejdziemy do omawiania poszczególnych rodzajów treningów. Wtedy możemy mówić o doborze odpowiedniej liczby serii i powtórzeń.

NS: Co po treningu? Jakie produkty spożywcze najlepiej jest spożyć po wysiłku fizycznym? Czego potrzebuje nasz organizm?

Maciek Jantas: Po treningu warto uzupełnić nasze „paliwo”, czyli glikogen. Idealnie do tego nadają się odżywki węglowodanowe czy znane nam wszystkim banany. Wszystko zależne jest jednak od indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego i celów jakie chcemy osiągnąć. Nasz organizm potrzebuje odpowiednio zbilansowanej ilości węglowodanów, tłuszczy i białka. Jeśli chodzi o wybór produktów spożywczych po treningu, to należy wybrać coś dobrze przyswajalnego, co pozwoli na lepszą regenerację naszego organizmu po intensywnym treningu. Świetnym wyborem będzie znany wszystkim zestaw „po treningowy” – kurczak z ryżem, ale śmiało to zestawienie możemy zastąpić mięsem indyczym bądź rybą, a ryż – kaszą lub makaronem.

NS: Jakie korzyści niesie dla organizmu aktywność fizyczna? Po jakim czasie będą one „widoczne dla oka”?

Maciek Jantas: Korzyści, które niesie aktywność fizyczna można wymieniać bez końca, ale do najważniejszych według mnie należą świetne samopoczucie, lepsze dotlenienie organizmu oraz wzrost poziomu endorfin. Efekty są widoczne (odczuwalne) już po pierwszym treningu (chyba, że zakwasy uniemożliwią nam ich odczuwanie). Nasze ciało, przy odpowiednio dobranym treningu i przy zachowaniu regularności, o której była już mowa, odpowie „widocznymi dla oka” zmianami już po 3 – 4 miesiącach ćwiczeń.

NS: Nie ma zatem na co czekać, trzeba podjąć wyzwanie już dziś. Mam nadzieję, że ten artykuł ułatwi podjęcie pierwszego, najważniejszego kroku.

Dziękuję za rozmowę.


Maciek JantasNaszym rozmówcą był Pan Maciek Jantas – Instruktor w Wellness Klub Park Wodny, instruktor zajęć FTO (Funkcjonalny Trening Obwodowy), trener personalny. Jako dziecko, marzył o karierze piłkarskiej, jednak jego życie potoczyło się nieco inaczej. Swoje miejsce odnalazł nie na murawie boiska, ale w siłowni. Znajomi Pana Maćka twierdzą, że to jego drugi dom. Jako trener pracuje od 6 lat w jednym z największych klubów fitness w Krakowie. Zapytany o pracę, odpowiada: „Praca nad zdrowiem, sylwetką i dobrym samopoczuciem moich podopiecznych sprawia mi niesamowitą satysfakcję, a ich sukcesy napędzają mnie do dalszego działania”.
Jak sam twierdzi, przed nim najważniejszy egzamin: „Teraz przede mną najważniejszy egzamin – z bycia tatą, ale coś czuję, że to dopiero będzie mój osobisty motor napędowy…”

Panu Maćkowi życzymy sukcesów w życiu zawodowym, ale przede wszystkim radości jaka płynie z bycia tatą!!!


Źródła ilustracji:
Archiwum prywatne Pana Macieja Jantasa,
http://pl.123rf.com/