Zarażanie pasją od najmłodszych lat

4506903_xxlO tym jak ważnym elementem rozwoju dziecka jest aktywność fizyczna i o czym powinni pamiętać rodzice, pragnący rozbudzić w dziecku pasję do sportu rozmawiamy z Katarzyną Bukowską-Tyrałą – trenerką judo, absolwentką Wychowania Fizycznego oraz Fizjoterapii na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, absolwentką kierunku Fizjoterapia na Państwowej Podhalańskiej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Targu, byłą zawodniczką Kadry Narodowej Juniorów w judo oraz właścicielką Vege Camp – firmy organizującej obozy sportowo – odchudzające.

 

Joanna Błońska: Jak w Pani życiu pojawiło się judo?

Katarzyna Bukowska-Tyrała: W Zakopanem prócz sportów zimowych było tylko judo. Mama mnie zapisała z myślą o wszechstronnym rozwoju ruchowym i spodobało mi się na następne 20 lat 🙂

JB: Biorąc pod uwagę Pani doświadczenie, jaki jest najlepszy wiek na rozpoczynanie przygody z tą dyscypliną? Jakie grupy wiekowe Pani trenuje?

KB-T: Grupy, które prowadzę to 5-6 latkowie oraz 7-9 latkowie. Najlepszy wiek na rozpoczęcie przygody z judo to 6 lat. Natomiast tutaj nie ma reguły, bo Paweł Nastula, złoty medalista olimpijski w Judo, rozpoczął treningi w wieku 10 lat.

JB: Jak odniosłaby się Pani do zarzutów, że dzieci są przeciążane zajęciami dodatkowymi? Czy treningi judo nie stanowią zbyt dużego wysiłku dla najmłodszych?

KB-T: To wszystko zależy od mądrego postępowania rodziców oraz trenerów, ważne by dziecko nie uczęszczało na wiele dyscyplin, które mogą stanowić zbyt duże obciążenie dla dzieci. Znam przypadek dziecka, które uczęszczało na pływanie, judo, karate i piłkę nożną. Takie postępowanie może być spowodowane przesadną ambicją rodziców lub próbą rekompensaty braku czasu dla dziecka.

JB: Jakie zatem korzyści daje dzieciom uprawianie sportu? K Bukowska

KB-T: Przede wszystkim sport wszechstronnie rozwija umysł i ciało, uczy samodzielności, współpracy w grupie, odpowiedzialności za własne czyny, odwagi, zasad fair play. Dzieci podczas treningów poznają swoje słabe i mocne strony. Poza tym aktywność fizyczna zapobiega otyłości, przewlekłym chorobom w przyszłości, odciąga dzieci od złych nawyków takich jak spędzanie wolnego czasu przed ekranem.

JB: Posiada Pani bardzo wszechstronną wiedzę z dziedziny wychowania fizycznego. Czy przydaje się ona podczas treningów z dziećmi?

KB-T: Oczywiście, wiedza z dziedziny z wychowania fizycznego to podstawa do prowadzenia takich treningów. Ta wiedza jest znacznie szersza od tej, która jest na kursach instruktorskich, trenerskich. Takie kursy to tylko dodatek do bazy, którą jest wychowanie fizyczne.

JB: A jak zachęcić do aktywności fizycznej dzieci, które nie garną się do sportu?

KB-T: Trenerzy, nauczyciele WF powinni iść do szkół rozmawiać z rodzicami, opiekunami i przygotowywać ciekawe spoty, prezentacje o sporcie i jego zaletach. Potrzebna jest prawdziwa kampania promocyjna sportu w radiu, Internecie i telewizji.

JB: My, jako twórcy portalu 5 kroków do zdrowia, podpisujemy się pod tym obiema rękami. Dziękuję bardzo za rozmowę!