Piękna skóra w 6 krokach

10043842_xxl

Piękna, zadbana skóra jest wizytówką człowieka. Jest ona największym narządem naszego ciała, który jednocześnie pełni kluczową rolę w obronie organizmu przed czynnikami zewnętrznymi. Codziennie narażona jest na działanie niezliczonej liczby czynników drażniących takich jak środki chemiczne, promieniowania UV czy zranienia. Jak o nią zadbać abyśmy do późnej starości czuli się w niej dobrze?

 

Krok 1 Ostrożnie ze słońcem!

Na to jak z upływem czasu będzie się zmieniać nasza skóra, ogromny wpływ ma ekspozycja na promienie słoneczne – dowodzą naukowcy z Mayo Clinic w Rochester. Aby uchronić się przed zgubnymi skutkami promieni UV należy przede wszystkim przestrzegać trzech niezwykle istotnych zasad:

  • Staraj się unikać przebywania na słońcu, w godzinach, w których promieniowanie jest największe – pomiędzy 10 a 16.
  • Noś odzież ochronną. Kapelusz z szerokim rondem, długie spodnie i bluzki z długim rękawem pomogą osłonić skórę przed niszczącymi promieniami UV.
  • Używaj preparatów z filtrami przeciwsłonecznymi, których wartość SPF wynosi powyżej 15. Aplikuj je na skórę około 20 minut przed wyjściem na zewnątrz. Czynność ta wymaga powtarzania co dwie godziny, a nawet częściej, kiedy korzystasz z kąpieli i w przypadku, kiedy intensywnie się pocisz.

 

Krok 2 Rzuć palenie i ogranicz alkohol!

Używki wpływają na wygląd naszej skóry. Cera palaczy i osób nadużywających alkoholu jest sucha, poszarzała, występują na niej liczne przebarwienia i zmarszczki.

Palenie papierosów, podobnie jak ekspozycja na promienie słoneczne, negatywnie wpływa na wygląd skóry. Szacuje się, że palenie około 20 papierosów dziennie przyspiesza proces naturalny starzenia, aż o 10 lat. Wszystko to za sprawą nikotyny i wolnych rodników, które powodują przewlekłe niedotlenienie warstw skóry, osłabienie włókien kolagenowych oraz uszkodzenie komórek.

Podobnie jak papierosy, alkohol, powodując odwodnienia organizmu, sprawia, że skóra wygląda starzej. Eksperci zalecają, aby w przypadku okazyjnego spożywania alkoholu, drinki wysokoprocentowe przeplatać napojami nawadniającymi. Długotrwałe i nadmierne spożywanie alkoholu manifestuje się występowaniem przebarwień i pajączkowatych znamion naczyniowych oraz przekrwieniem twarzy i spojówek.

 

Krok 3 Oczyszczaj i nawilżaj!

Codzienne mycie ciała wydaje się być nieodłącznym zabiegiem wykonywanym podczas porannej i wieczornej toalety. Wbrew pozorom, nie jest to jednak tak oczywiste. Największą szkodę dla naszej skóry powoduje kładzenie się do łóżka bez uprzedniego zmycia makijażu. Szczególnie panie noszące silny makijaż powinny przykładać szczególną uwagę do wieczornego rytuału oczyszczania twarzy z pozostałości kosmetyków. Najkorzystniejsze dla naszej skóry jest mycie jej ciepłą, lecz nie gorącą wodą, nie dłużej niż 15 minut. Zażywanie dłuższych kąpieli pozbawia skórę naturalnej warstwy lipidowej. Aby uniknąć podrażnień do codziennej toalety wykorzystywane powinny być łagodne produkty myjące, pozbawione sztucznych aromatów i barwników. Przy demakijażu szczególną delikatność należy zachować przy oczyszczaniu okolic oczu. W przypadku kosmetyków wodoodpornych, aby ograniczyć pocieranie oczu należy stosować preparaty szczególnie do tego celu przeznaczone.

By zapobiec przesuszeniu i zachować ochronną funkcję naskórka zalecane jest stosowanie produktów nawilżających. Nawilżona skóra, poza lepszym wyglądem, cechuje się także większą odpornością na szkodliwe oddziaływanie warunków atmosferycznych. Warto więc pamiętać, aby po kąpieli zaaplikować cienką warstwę kremu lub balsamu nawilżającego.

 

Krok 4 Wysypiaj się!

Elementem niezbędnym dla utrzymania zdrowej, młodo wyglądającej skóry jest zapewnienie organizmowi snu. Brak odpowiedniej dawki codziennego odpoczynku odbija się na skórze. Staje się ona zmęczona, poszarzała i opuchnięta, szczególnie w okolicach oczu, gdzie skóra jest najdelikatniejsza.

Zgodnie z najnowszymi zaleceniami National Sleep Foundation, osoby dorosłe w wieku 18-64 lat powinny przesypiać 7 do 9 godzin na dobę, natomiast grupa określana jako starsi dorośli, czyli osoby po 65 roku życia, 7 do 8 godzin dziennie.

 

Krok 5 Jedz zdrowo!

Zabiegi pielęgnacyjne nie dadzą spodziewanych efektów w postaci pięknej, zadbanej cery, jeżeli nie zadbamy o prawidłowe skomponowanie naszej codziennej diety. Brak niektórych witamin i minerałów często w pierwszej kolejności manifestuje się pogorszonym stanem skóry. Zdrowa dieta powinna być dostosowana pod względem składu i kaloryczności posiłków do wieku, stanu zdrowia i płci. Warto pamiętać o zalecanych pięciu porcjach warzyw i owoców dziennie. Są one bogatym źródłem składników mineralnych, witamin oraz naturalnych przeciwutleniaczy.

Niezwykle ważnym elementem, wpływającym na wygląd skóry, jest zachowanie odpowiedniego poziomu nawodnienia organizmu. Zalecane dzienne spożycie płynów dla kobiet wynosi 2,2 litra a dla mężczyzn około 3 litry.

 

Krok 6 Zachowaj spokój!

Na pewno zauważyłaś, że pogorszenie stanu cery i pojawienie się niedoskonałości niezwykle często wiąże się z wystąpieniem w życiu stresujących sytuacji. Stres przyczynia się do spowolnienia procesów odnowy komórkowej, przez co wydłużony zostaje proces gojenia uszkodzeń naskórka oraz przyspieszeniu ulega proces starzenia. Długotrwałe narażenie na czynniki zaburzające równowagę psychiczną powoduje również wzmożone wypadanie włosów oraz nadmierną łamliwość paznokci. Czynniki psychologiczne odgrywają niebagatelną rolę w rozwoju chorób skóry, stąd klasyfikowane są one zazwyczaj jako choroby psychosomatyczne. Zalicza się do nich między innymi atopowe zapalenie skóry, łuszczycę, łysienie plackowate oraz trądzik.

Jak uchronić się przed szkodliwym działaniem stresu? Nie da się go oczywiście całkowicie wyeliminować z codzienności. Warto zaznajomić się z technikami relaksacyjnymi, które pomagają oswoić sytuacje stresujące i zminimalizować jego negatywny wpływ na zdrowie.

 

Źródła:

  1. Skin care: 5 tips for healthy skin, http://www.mayoclinic.org/healthy-living/adult-health/in-depth/skin-care/art-20048237?pg=1
  2. Top tips for healthy and young looking skin, http://www.medicalnewstoday.com/articles/164494.php
  3. Czogała J., Goniewicz M., Czubek A., Gołąbek K., Sobczak A., Wpływ palenia papierosów na wygląd, starzenie się i zmiany patologiczne skóry i błon śluzowych, http://www.wple.net/plek/numery_2008/numer-10-2008/732-736-czogala.pdf
  4. Alkoholizm, http://home.elka.pw.edu.pl/~iwindyga/referaty/alkoholizm%20praca.pdf
  5. How Much Sleep Do We Really Need?, http://sleepfoundation.org/how-sleep-works/how-much-sleep-do-we-really-need
  6. Water: How much should you drink every day?, http://www.mayoclinic.org/healthy-living/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/water/art-20044256?pg=1
  7. Kmieć M.L., Broniarczyk-Dyła G., Wpływ stresu na kondycję naszej skóry, http://dladermatologa.pl/artykul/180/wplyw-stresu-na-kondycje-naszej-skory.html
  8. Mojs E., Choroby skóry w ujęciu psychosomatycznym, http://www.nowinylekarskie.ump.edu.pl/uploads/2010/6/483_6_79_2010.pdf